Základní škola a Mateřská škola Opava –Malé Hoštice - příspěvková organizace

Naše škola nabízí

O násZákladní informace

Provoz MŠ:
6:00 hod. - 17:00 hod.

Konzultační hodiny pro rodiče dětí: 

Každé ráno od 7:30 - 8:00 hod. 

           odpoledne od 15:30 - 17:00 hod.

Kontakty:

Adresa:
Opavská 170/24
Opava - Malé Hoštice
747 05

Email:
onderkova@skolamalehostice.cz

Telefon:
553 821 927
731 527 881

IČO: 70999368
IZO: 107628678
ČÚ: 181709659/0300
ID: w9wmf6f


Historie

Mateřská škola Malé Hoštice  je škola s dlouholetou tradicí. MŠ byla ve zdejší obci otevřena 1.září 1921 v budově obecní školy. Začátky byly všelijaké díky poválečným poměrům. Štědrou ochránkyní byla Matice Opavská, která měla také největší zásluhu na řízení této školy. Pokojná práce v MŠ byla přerušena neklidnými světovými událostmi. Po osvobození v roce 1945 se začala opravovat válkou zničená budova na Opavské ulici a 6.12.1947 byla v obci znovu otevřena mateřská škola. (výňatek z Kroniky MŠ)

Postupně se z jednotřídní mateřské školy stala škola dvoutřídní. Byla zrekonstruovaná tak, aby prostředí mateřské školy vyhovovalo a splňovalo kriteria estetická i hygienická. 

Od 1.8.2004 došlo ke sloučení ZŠ a MŠ v Malých Hošticích a vytvořila se tak jedna příspěvková organizace. Zřizovatelem mateřské školy se stává Magistrát města Opavy.

 

Současnost

V současné době je naše mateřská škola školou dvoutřídní a zajišťuje pobyt pro 50 dětí. Ve třídě Sluníčko jsou děti ve věku zpravidla od 2,5 do 4,5 let do celkového počtu 25. Ve třídě Berušky jsou děti od 5 do 6 let a děti s odkladem povinné školní docházky. Počet dětí na třídě je také 25. K dispozici je školní asistentka financována z projektu JAK MŠMT pod názvem Moderní škola - Malé Hoštice.

Dlouho očekávaná a nově vybudovaná třída mateřské školy Medvíďata nabízí od září 2024 kapacitu pro 28 dětí. Jsme také rádi, že můžeme od září 2024 rodičům v Malých Hošticích a blízkém okolí nabídnout další možnost, jak podpořit rozvoj řeči u jejich dětí. Stávající třída Sluníček se stane třídou s rozšířenou logopedickou přípravou a bude dětem s řečovými problémy poskytovat individuální i skupinovou logopedickou péči. Záměrem zřízení této třídy je předcházet vzniku a rozvoji řečových vad a podporovat tak rozvoj komunikačních dovedností u těchto dětí. Třídu povede speciální pedagožka se specializací na logopedii.

 

Koncepce školy

MŠ nabízí:

  • klidné a rodinné prostředí 
  • individuální přístup
  • třídu s rozšířenou logopedickou přípravou
  • moderní výukové metody, NTC learning
  • prvky Montessori a centra aktivit
  • IT tabule v každé třídě, iPady, robotiku (Bee Boty, robotické vláčky)
  • diagnostiku dětí pomocí Klokanova kufru a Klokanových kapes
  • polytechnické vzdělávání dětí
  • každodenní pobyt venku
  • využívání místních hřišť (dětské a dopravní) a sportovní haly v Malých Hošticích
  • nadstandartní aktivity, kurzy plavání a lyžování
  • projektové dny, výlety do okolí 
  • mezinárodní projekty Erasmus, spolupráce s polskou MŠ v Ratiboři
  • úzkou spolupráci se základní školou (vzájemné projekty, odpolední aktivity pro rodiče,...)

 

Mateřská škola pracuje podle Školního vzdělávacího programu, který je vypracovaný na základě Rámcového programu pro předškolní vzdělávání. Jeho základem je osobnostně orientovaná prožitková předškolní výchova. Dětem je nabízena pestrá škála bohatých příležitostí, jejichž prostřednictvím se u dětí rozvíjejí specifické vlohy a talent. Děti se učí tím, že jednají, konají a prožívají konkrétní situace. Výchova a učení nespočívá v tom, že se dítě tvaruje do předem připraveného modulu, ale je jedinečnou a neopakovatelnou osobností, která má právo být sama sebou a jako taková je akceptována. MŠ vhodně doplňuje rodinnou výchovu.
Vzhledem k odborné metodické práci učitelek je možno rozvíjet dispozice a talent dětí nebo naopak, kde je potřeba kompenzovat u dětí vývojové opoždění.
Děti jsou vedeny k samostatnému logickému myšlení, vhodnými předškolními metodami a nejrůznějšími pomůckami si rozvíjí paměť, myšlení, řeč, početní představy, pozornost, fantazii, vůli. Dětem jsou nabízena speciální grafomotorická cvičení pro uvolnění ruky a snadné zvládání psaní v ZŠ. Velkou pozornost věnujeme i pohybové výchově. V obou třídách děti denně cvičí, využíváme i cvičení s hudbou.

 

Základní podmínky této koncepce:

  • idylická pohoda
  • harmonické vztahy
  • útulné prostředí
  • radostná atmosféra

Obsah vzdělávání je uspořádán do jednotlivých témat vycházejících z ročních období: jaro, léto, podzim, zima. Každá třída má vypracovaný konkrétní Třídní vzdělávací program.

Naším cílem je předávat a zprostředkovávat dětem základní životní zkušenosti v přirozeném prostředí skupiny vrstevníků cestou výchovy a vzdělávání založeném na principu uspokojování individuálních potřeb a zájmů. Rozvíjet samostatnost, zdravé sebevědomí, sebejistotu a tvořivost dětí.

Specifické cíle v oblasti prevence sociálně - patologických jevů:

  • hledat dohodu s kamarádem
  • podřídit se přání druhého, respektovat jeho názor
  • vyjadřovat samostatně myšlenky, pocity
  • vyjádřit srozumitelně žádost a přání
  • snažit se zhodnotit výsledky vlastního jednání
  • dodržovat základní návyky - pozdravit, poděkovat
  • rozvíjet pocit sounáležitosti ke svým blízkým
  • chovat se ohleduplně ke starým lidem
  • vytvářet životní postoje prospívající zdraví
  • uvědomovat si svá práva, přiznávat stejná práva druhým
  • smířit se s prohrou i neúspěchem, nepodvádět, podřídit se společným pravidlům hry
  • vést děti k vytváření dětských přátelství, vzájemně se vyslechnout

Specifické vzdělávací cíle v oblasti environmentálního vzdělávání:

  • posilovat lásku k živé i neživé přírodě
  • všímat si rozmanitosti okolního světa
  • rozvíjet pocit sounáležitosti k domovu
  • osvojovat si poznatky o přírodě a jejích proměnách
  • mít povědomí o recyklaci, možnosti využití recykl.materiálů
  • učit se chápat přirozený vývoj ve změnách počasí
  • objevovat rozmanitost světa přírody
  • mít povědomí o využití větru, deště, koloběhu vody v přírodě
  • mít povědomí o významu lidské činnposti ve prospěch životního prostředí

Výchova k dopravní kázni:

  • chodník není hřiště - bezpečná místa pro hru
  • zásada vidět a být viděn - používání dětských výstražných vest
  • seznámení se základními dopravními značkami
  • využití dopravního hřiště v obci
  • na bruslích a koloběžce - jak nepřijít k úrazu
  • cestování veřejnými hromadnými dopravními prostředky

 

Rychlý kontakt

Mgr. Marcela Rončková

Ředitelka školy

+420 739 479 886